Innoveren en vooruitkijken als organisatie
Innoveren en vooruitkijken. Dat is in deze samenleving steeds belangrijker. Maar hoe doe je dat als organisatie? Marco Derksen deelt zijn belangrijkste tips voor innovatie in jouw bedrijf. Maar, eerst een korte uitleg want wat betekent innovatie eigenlijk?
Innovatie is vernieuwing
Innovatie betekent vernieuwing. Dat kan op allerlei manieren. Je kunt je product vernieuwen. Of je diensten. Maar innovatie kan ook betekenen dat je je hele organisatie vernieuwt. De betekenis is dus heel breed.
Soorten innovaties
De ene innovatie heeft grotere gevolgen dan de andere. We praten daarom vaak over twee soorten innovaties: incrementele innovaties en radicale innovaties.
Incrementele innovatie betekent dat je iets wat je al deed, beter, sneller of goedkoper gaat doen. Denk daarbij aan kiezen voor online marketing. Of overgaan op verkoop via een webwinkel.
Bij radicale innovatie ga je terug naar de basis. Je stelt jezelf vragen als: wat als ik vandaag opnieuw zou beginnen? Waar hebben mijn klanten behoefte aan? En hoe kan mijn organisatie daarop inspelen?
Radicale innovatie
Het is als bestaande organisatie best lastig om radicaal te innoveren. Het brengt natuurlijk ook een risico met zich mee. Wel is het belangrijk en noodzakelijk als je wilt blijven groeien. Doe je dit niet, dan haalt de concurrent je in.
Organisaties die radicaal innoveren, doen dat vaak in drie stappen.
- Kijk eerst samen met je klanten of gebruikers naar hun behoefte. Welk probleem moet worden opgelost? En welke oplossingen heeft jouw bedrijf hiervoor?
- Daarna kies je de beste optie en test je die bij je klanten of gebruikers. Hebben zij er iets aan? Zo nee, dan begin je opnieuw. Zo ja, dan kun je door naar de volgende stap.
- De ontwikkeling van producten of diensten. Vroeger brachten organisaties hun producten en diensten pas op de markt als ze helemaal klaar waren. Maar die methode werkt vaak niet meer door de snelle veranderingen. Veel organisaties werken daarom agile. Je ontwikkelt je dienst of product dan in fases. Is een fase klaar? Dan test je het product of de dienst eerst bij je klanten of gebruikers. Hun feedback verwerk je. Pas daarna ga je door met de volgende fase. Zo blijf je aansluiten bij hun behoeftes.
Om tot nieuwe inzichten en ideeën te komen is het slim om mensen van buiten je organisatie uit te nodigen zoals bijvoorbeeld klanten of partners. Zij kunnen meedenken over je producten en diensten. Vanuit de rol als strategisch adviseur wordt Marco ook regelmatig gevraagd om met bedrijven mee te denken.
“Vaak kom ik als buitenstaander met andere ideeën dan mensen die er al jaren werken.” – Marco Derksen
Innovatieteam of niet?
Een innovatie werkt niet als die alleen door een apart innovatieteam wordt bedacht en pas na twee jaar bij de rest van de organisatie over de schutting wordt gegooid. Neem je werknemers daarom vanaf het begin mee in je innovatieplannen. Dit kan in grote organisaties best met behulp van een innovatieteam of innovatieafdeling. Het is echter wel van belang dat zij vanaf het begin de collega’s meenemen in het innovatieproces. Medewerkers moeten begrijpen waarom dit zo belangrijk is.
Leiderschap en innoveren
Innovatie hangt daarom ook samen met leiderschap. Je moet als leidinggevende vertrouwen hebben in je mensen. Geef ze de ruimte om te experimenteren. En om fouten te maken en te leren.
Als een businessmodel succesvol is, proberen bedrijven dat in stand te houden. Continuïteit en stabiliteit zijn dan belangrijker dan innovatie. Het is een uitdaging om te zorgen dat je fris en vernieuwend blijft. Een innovatiecultuur helpt daarbij. Zeker in deze tijd vol veranderingen.
Innoveren en inspelen op innovaties als organisatie
Om vooruit te kunnen kijken en te innoveren als organisatie, is het essentieel om de betekenis van innoveren goed te begrijpen. Een organisatie kan vooruitkijken en innoveren door flexibel in te spelen op innovaties en trends in de markt.
Managementboeken over innovatie
Lees alle boeken over innovatie